Beelden van Kracht
"Beschilderen van de Sjamaantrom" - Roel Crabbé
"The three birthed the drum so that we and Spirit could speak with common tongue" - E. Bonnie Devlin
Het beschilderen van de sjamaantrom is een traditie die we wereldwijd terugvinden. Deze beschildering heeft in het sjamanisme steeds een rituele dimensie. Ze brengt kracht aan de trom en kan bijvoorbeeld delen van de andere werelden of verschillende krachtdieren en hulpgeesten van de sjamaan in kaart brengen.
De beschildering is vaak intrinsiek verbonden met de persoonlijke kosmologie van de sjamaan in kwestie, maar kan tevens van traditionele oorsprong zijn. Hoe dan ook is de beschildering een manifestatie van de diepere spirituele dimensie van die trom en het werk dat de sjamaan verricht. Net als de trom zelf is de beschildering geen symbool van kracht, ze ís kracht.
De schildering op de sjamaantrom ontstaat vanuit het contact tussen de sjamaan of sjamanistische beoefenaar en de ziel van de trom. Ze komt vaak voort uit de kracht of een visioen dat ontvangen werd tijdens het werken met de sjamanistische trancereis, dromen, ritueel, ceremonie,…
De sjamaantrom is levend en bezield. In mijn ervaring geeft de trom zelf aan wanneer een schildering aan de orde is. Soms is het op één helder moment duidelijk wat er op de trom geschilderd zal worden, maar evengoed is het soms een proces van jaren, waarin een gevoel van verbinding met het grote mysterie langzaam meer vorm krijgt.
Mensen die werken met de sjamaantrom en het gevoel hebben dat ze een schildering op de trom willen maken, raad ik aan dit in ritueel te bekrachtigen. Het is goed een periode intensiever en gericht met de ziel van je trom te werken op een manier die je kracht geeft. Geef voeding aan je contact en neem deze intentie mee in je dromen, rituelen of sjamanistische trancereizen. Zo kan de trom een toegang vinden tot jou en kenbaar maken wat de schildering zal worden.
De Sjamaantrom Beschilderen:
Het beschilderen van de trom kan met verschillende materialen. Het spreekt voor zich dat elk materiaal zijn eigen karakteristieken heeft. Hieronder bespreek ik enkele van de mogelijkheden.
Materialen:
Bij natuurvolkeren werden voor schilderwerken natuurlijke materialen gebruikt: aardesoorten of roet en as, al dan niet vermengd met olie of vet, natuurlijke kleurstoffen uit planten zoals bister (gemaakt van walnoten), henna, natuurlijke inkten, pigmenten en verven...
Deze materialen geven gewoonlijk mooie kleuren, maar zijn niet altijd duurzaam. Ze kunnen bijvoorbeeld uitlopen wanneer ze in contact komen met water. Het is dus goed dit even te testen als deze eigenschap voor jou belangrijk is.
Inkten zijn er zowel natuurlijk als synthetisch. Ook hier raad ik aan ze op voorhand uit te testen, soms hebben deze inkten de neiging uit te vloeien in de structuur van de huid. Je brengt ze best in dunne lagen aan. Niet alle inkten zijn watervast en kleurecht. Ecoline bijvoorbeeld is een niet watervaste inktsoort die in vele kleuren beschikbaar is. Spijtig genoeg is deze niet lichtecht, de kleur zal dus veranderen naarmate de tijd vordert.
Waterverf vind ik persoonlijk niet geschikt, omdat ze in contact met vocht uitloopt.
Sommige mensen, zoals bijvoorbeeld Daan van Kampenhout, werken graag met watervaste viltstiften. Deze 'markers' zijn overal verkrijgbaar en erg handig waardoor je de afbeelding makkelijk kan retoucheren wanneer ze door intensief trommelen slijtage vertoont.
Olie- of acrylverven geven vooral een zeer duurzaam resultaat. Het is belangrijk met dunne laagjes te werken. Zeker wanneer de verf van mindere kwaliteit is en dik wordt aangebracht, bestaat de kans dat ze barst en los komt door de trilling van het trommen.
Er zijn ook specifieke ‘lederverven’ verkrijgbaar in de lederhandel. Ze zijn doorgaans op waterbasis en werken goed wanneer je in dunne lagen schildert.
Mijn ervaring:
Persoonlijk werk ik zowel voor schilderingen op sjamaantroms als op doek met hoogkwaliteit acrylverf. Ik gebruik zowel penseel als airbrushpistool. Deze betere ‘artist quality’ verven zijn kostelijker dan de goedkopere ‘studieverven’ maar in gespecialiseerde winkels voor kunstenaarsbenodigdheden steeds beschikbaar in kleine potjes of tubes. Aangezien je de verf in dunne lagen aanbrengt en de trom een relatief kleine oppervlakte heeft, kom je met kleine hoeveelheden toe. Indien je graag met olie- of acrylverf wil werken, adviseer ik je de beste kwaliteit te kopen.
Ik bouw alle schilderingen op met 3 dunne (met water verdunde) laagjes verf, om een diepe kleur te bekomen.
Na het afronden van een schilderwerk bedek ik de schildering met een 2 tal lagen goede acrylvernis. Ik laat deze vernislaag een millimeter over de schildering op de onbeschilderde huid komen, zodat de schildering echt goed bedekt en beschermd is.
Slijtage van de schildering.
Er wordt vaak beweerd dat de schildering altijd slijt door intensief gebruik van de trom, maar in mijn ervaring hoeft dit niet zo te zijn. Belangrijke factoren zijn goede verf en een goede bescherming (vernislaagje). Wanneer je merkt dat na een tijd er wat slijt komt op de vernislaag zal deze een doffer uitzicht krijgen wanneer je deze naar het licht houdt. In dat geval kan je een nieuw laagje aanbrengen zodat de schildering zelf onaangeroerd blijft.
Een andere (en misschien wel belangrijkste) factor, is het soort tromstok dat je gebruikt. Een zachte klopper zal de schildering weinig of niet beschadigen, zelfs bij intensief gebruik van de trom. Zelf maak ik steeds zachte kloppers, meestal van gerecycleerde stof waarrond ik een hoes van fleece-stof span. Dit geeft in verhouding tot harde kloppers ook een meer diepe en warme klank, waar ik erg van houd. Wol en dierenvacht kunnen ook op deze wijze gebruikt worden. Een hardere klopper, bijvoorbeeld uit leder, zal de schildering wel beschadigen.
Hou er ook rekening mee dat schilderingen veel kwetsbaarder zijn in vochtige omstandigheden, zoals bij regen. Zo zag ik na een zweethutceremonie, waarin het ook erg vochtig is, de beschilderde trom van een vriend veel anders uit de hut komen als dat die er oorspronkelijk in werd genomen. Deze persoon speelde met een leder klopper.
Met een beetje aandacht voor de materialen en omstandigheden zal de schildering op je sjamaantrom lang in tact blijven. Ik ken schilderingen die er na vele jaren intensief gebruik nog steeds stralend uit zien.
Ik hoop dat dit artikel inspiratie mag brengen.
Hartelijke groet!
Roel
© Roel Crabbé - 2011
>>> Overzicht van de Artikels over de Sjamanentrom |
|||
>>> De Trom: Paard van de Sjamaan >>> De Genezende Kracht van de Sjamanentrom >>> Beelden van Kracht: Beschilderen van de Sjamaantrom |
|||
>>> Overzicht van de Aktiviteiten met de Sjamanistische Trom |
|||
Agenda
SEPTEMBER 2024 | |
Online Basiscursus Sjamanisme | |
15 | GRATIS Online training |
20 | GRATIS Online training |
22 | Online Shamanic Training Circle |
26-29 | Shamanic Practitioner Reunie |
OKTOBER 2024 | |
Online Basiscursus Sjamanisme | |
20 | Online Shamanic Training Circle |
26-27 | Basiscursus Sjamanisme |
NOVEMBER 2024 | |
Online Basiscursus Sjamanisme | |
2-3 | Ancestral Healing - Shamanic Healing |
10 | Online Shamanic Training Circle |
31-1 | Breath of Spirit |
DECEMBER 2024 | |
Online Basiscursus Sjamanisme | |
31-1 | Breath of Spirit |
14-15 | Basiscursus Sjamanisme |
21-22 | Bear Medicine Healing |
JANUARI 2024 | |
7 | Kundalini Yoga Nieuwjaarsreeks |
14 | Kundalini Yoga Nieuwjaarsreeks |
21 | Kundalini Yoga Nieuwjaarsreeks |
28 | Kundalini Yoga Nieuwjaarsreeks |
GROTE TRAININGEN IN 2024 | |
Shamanic Practitioner training | |
Feb | Healing Field Initiation |
Mei | Breathwork Training 2025 (INT) |
Juni | Firewalk Instructor Training 2025 (INT) |
>>> Volledige Agenda... |